X

Cara Cepat Sembuhkan Luka Pembedahan

Kenapa perlu Cepat Sembuhkan Luka Pembedahan

 

  • “Lepas 2 minggu bersalin ceazer luka berair dan bernanah!”Yes ini yang kita nak elak. Walaupun ia tertutup sebab berjahit, kalau tak jaga dengan betul jangkitan senang terjadi. Sedangkan kita perlu nak susukan anak. Uruskan diri. Sangat menyusahkan jika luka lambat baik. Pening tau.

 

  • “Baru keluar hospital, mula-mula jahitan elok je,  esok nak dresing terus lebam! ” . Ini lagi ngeri biasa ni terjadi yang lakukan amputasi (pemotongan anggota badan). Bila sudah ada jangkitan , elok sebulan boleh baik, kena plak drag sampai 6 bulan. Kan da menyusahkan. Sebab itu kita perlu sangat ambil tahu dan perlu sangat pastikan luka cepat sembuh. Bila luka cepat baik senang kita nak bergerak. 

 

  • “Ya Allah bernanah pula bahagian bawah ni.” Ini biasa terjadi bagi ibu yang bersalin normal. Bahagian pelvis perlu dipotong untuk melahirkan bayi, dan kadang-kadang perlu potongan yang besar. ADUH! peritnya. Mana nak membuang air besar lagi. Siannya ibu dalam pantang. Tolong lah mereka supaya luka cepat sembuh.

 

  • “Kenapa kena potong, kan luka saya asalnya kecik sahaja”  “maaf makcik , sekarang da bahaya, da bernanah , takut jangkitan pada salur darah yang boleh menyebabkan jantung terhenti makcik” lagi kesian pada mak abah, suami atau isteri yang ada kencing manis. Sebab mereka ini sangat berisiko jika terluka, sebab itu kena ambil berat supaya luka mereka cepat baik untuk elakkan amputasi (potongan anggota badan).

 

Ini antara situasi yang akan berlaku jika luka tidak dirawat dengan segera. Implikasi ini sangat bahaya sehingga mengganggu pergerakan mereka. Pastikan dapat rawatan dan produk yang tepat untuk luka cepat sembuh.

Kenapa Luka Mudah DiJangkiti Dan Bernanah?

 

  • Kekurangan Vitamin C

Badan kekurangan Vitamin C . Ya vitamin C penting dalam proses pemulihan luka. Vitamin C bantu menghasilkan kolagen untuk pertumbuhan tisu kulit lebih baik. Ia juga merupakan antioksidan yang mana ia bertanggungjawab memerangi radikal bebas yang menyebabkan kerosakkan sel. Ini penting supaya sel-sel sentiasa dalam keadaan baik , supaya ia mampu membina tisu baru dengan cepat.

  • Kekurangan Protein

Protein penting dalam menghasilkan Sel tisu kulit yang baru. Tahukah kamu bagi mereka yang mempunyai luka , pengambilan protein perlu 2 ke 3 gram pada setiap berat pesakit sangat perlu  . Contoh sekiranya berat badan 50KG, maka protein yang diperlukan 100gm diperlukan setiap hari. Ini untuk pastikan tisu dapat tumbuh dengan cantik.

  • Zinc Tidak Mencukupi

Zink berkemampuan untuk mempercepatkan proses penutupan luka. Kerana zinc terlibat dalam pembaharuan sel-sel kulit. Ia juga berperanan dalam meningkatkan sistem imun, kerana ia terlibat dalam pembinaaan T-sel. T-sel ini penting dalam menanggani jangkitan yang berlaku.

  • Vitamin A diabaikan

Menurut Pusat Perubatan Universiti Maryland, vitamin A adalah penting bagi penyembuhan luka kerana vitamin A membantu sel dalam proses pembiakan, yang dikenali sebagai pembezaan sel. Ini keran pembiakan selular perlu berlaku untuk tisu baru berkembang. Dimana ia bantu pembentukan tisu baru. Ia juga bantu menguruskan keradangan yang berlaku akibat dari luka pembedahan.

  • Trauma

Ini paling dikhuatri, jika kita mengganggu luka tersebut.  Biasanya kita akan menggaru sekitar kawasan luka jika terdapat reaksi gatal. Jika kita mengganggu kudis yang terhasil , ini akan melambatkan proses pemulihan dan menjadi trauma.

  • Merokok

Sebenarnya nikotin yang terdapat didalam rokok akan mengurangkan aliran darah ke kulit. Ini akan menghalang tisu yang cedera dari pulih dengan cepat.

 

Apakah Faktor Luka Pembedahan Lambat Sembuh?

 

Banyak sebab kenapa luka pembedahan lambat baik. Dan faktor ini perlu dititik berat, supaya kita mampu untuk pastikan luka cepat pulih. Antara faktor luka pembedahan lambat sembuh :

  • Umur (golongan warga emas yang melebihi 60 tahun
  • Jantina
  • Stress
  • Individu yang perlu pengambilan stereoid
  • Pesakit kanser (yang menjalani kemoterapi)
  • Obesiti
  • kekurangan nutrisi
  • Perokok
  • Tegar alkohol
  • Pesakit Diabetis

Sekiranya luka lambat sembuh, luka mudah dijangkiti dan menyebabkan luka bernanah. Bahaya jika luka tidak sembuh mengikut tempoh yang disarankan. Sebab itu, pemilihan tempat dressing, penjagaan kebersihan, penjagaan pemakanan, dan pengambilan vitamin penting bagi membantu luka pembedahan cepat pulih.

 

Kenapa Perlu Vitamin Tambahan Untuk Cepat  Sembuhkan Luka

 

Walaupun hakikatnya kita boleh dapat vitamin@nutrisi ini melalui makanan asas tapi disebabkan beberapa faktor, kita perlu ambil tambahan nutrisi dari supplement. Ini antara punca kenapa kita perlukan Vitamin bagi proses pemulihan luka.

  • Menurut jurnal , kajian yang dijalankan pada tahun 2003, menunjukkan nutrisi dalam makanan hari ini berkurang kerana tanah tanah pertanian sudah kurang berkualiti. Bayangkan, kajian ini dibuat pada tahun 2003, Kini sudah tahun 2018, adakah kita masih nak bergantung pada makanan asas untuk dapatakan nutrisi, Sedangkan hanya nutrisi yang cukup bantu proses luka pulih dengan cepat.
  • Pencemaran alam seperti asap kereta, asap kilang, habuk dari kerja-kerja pembinaan, radiasi (handphone, computer, dan barang elektri). Sebenarnya ini menyumbang kepada penghasilan radikal bebas yang menyebabkan kerosakkan sel tubuh kita. Ini yang akan menyebabkan luka lambat baik. Sebab tu kita perlukan vitamin yang mampu untuk menhalang dari sel kita rosak, Iaitu vitamin yang mempunyai Antioksidan yang tinggi
  • Keadaan Pesakit, Ia sangat memperangaruhi , lagi-lagi jika pesakit golongan berumur dan mempunyai penyakit lain seperti kencing manis, ini akan mempengaruhi pengambilan makanan mereka. Sebab itu pentingnya pengambilan supplement supaya nutrisi yang diambil memcukupi untuk luka cepat baik.

Vitamin Bantu Cepat Sembuhkan Luka

 

Doktor telah tetapkan proses pemulihan luka yang selamat sekitar 3 hingga 6 bulan sahaja. Disebabkan nutrisi yang kita dapat dari makanan belum tentu cukup bagi memastikan luka cepat sembuh. Kita perlu dapatkan dari supplemet, supaya lopongan nutrisi dapat dipenuhi.

1) Vivix

Antara supplement yang terbaik, kerana ia merupakan produk yang mengandungi antioksidan yang paling tinggi. Mengandungi Resvaratrol yang mana mampu mempercepatkan penyembuhan luka dan membantu meningkatkan insulin bagi pesakit kencing manis. Bagi pesakit kencing manis penting untuk pastikan gula dalam darah stabil untuk pastikan proses penyembuhan cepat pulih. Mengandungi 4 jenis tumbuhan iaitu muscadine grape, purple carrot, polyganum cuspidatum dan elderberry.  Ini antara vitamin untuk luka pembedahan cepat sembuh kerana ia baiki dan lindungi sel, optimumkan tenaga sel dan meningkatkan fungsi sel bagi memastikan sel- sel dapat bekerja dengan lebih lancar. Peredaran darah pun berjalan lancar. Bila peredaran berjalan lancar, oksigen, antibiotik dan vitamin-vitamin lain akan sampai ke bahagian luka , dan ini bantu dalam proses pemulihan luka.

2) Esp –  Soy Protein Isolate Powder
Vitamin untuk luka pembedahan yang seterusnya ialah ESP. Kenapa ESP? Sebab ESP mengandungi Protein dan 9 essential asid amino yang diperlukan tubuh badan. Ini kerana makanan sel adalah protein. Sel – Tisu – Badan.  Sebab itu potein yang cukup penting supaya penghasilan tisu kulit cepat tumbuh dan cantik.

3) Sustained Release Vita -C plus

Lagi satu vitamin untuk luka pembedahan ialah Vitamin C. Ia antara vitamin yang membantu untuk luka pembedahan cepat pulih. Ini kerana vitamin C dapat mengelakkan keradangan dan bertindak mengurangkan kesan parut akibat pembedahan.

4) Vita-Lea (mutlivitamin)

5) B-complex

Mengandungi asid folat, vitamin B1, B2, B3 B6, dan B-12 vitamin . Vitamin B , membantu sel darah merah mengangkut oksigen dalam darah ke seluruh anggota badan dan organ. Vitamin untuk luka pembedahan ini dapat alirkan oksigen yang cukup ia membantu untuk luka pembedahan cepat sembuh.

Kenapa Mesti Pilih Produk Ini?

1) 103 Tahun Di Pasaran

Semestinya produk yang selamat digunakan kerana telah lama dipasaran. Sekiranya produk ini bahaya tidak mungkin ia masih bertahan sehingga kini. Satu-satunya produk yang dihasilkan dari bahan semujadi yang semestinya sesuai untuk badan dan organ kita.

2) Jaminan 100%

Produk yang meletakkan 100% selamat. sehingga Syarikat sanggup “money gurantee back” sekiranya ia beri mudarat kepada Pengguna

3) Kajian 131 telah dipaparkan

Shaklee telah menjalankan kajian saintifik bagi semua produk yang telah dipasarkan . Dan sehingga kini sebanyak 131 manuskrip atau dikenali sebagai pre-reviewed scientific journals yang telah diterbitkan oleh publisher yang diikhtiraf.

4) Terhindar dari Bahan Kimia Yang Berbahaya

 

 

1#Testinomi Pertama

Luka Pembedahan Cepat Sembuh Dari Jangkaan Doktor

Alkisahnya seorang customer ini mengambil Vivix untuk suami beliau yang melakukan pembedahan di belakang punggung akibat kemalangan. Alhamdulillah setelah amalkan Vivix, doktor kata mungkin ambil masa 5 atau 6 bulan, tapi dalam 2 Bulan luka pembedahan semakin mengecil.

2#Testinomi Kedua

Luka Pembedahan Kering Dalam Masa 2 Minggu

Customer ini mengambil Vivix kerana luka pembedahan di kaki (berlubang dan besar) tidak sembuh-sembuh. Akhirnya beliau memilih Vivix, menakjubkan dalam masa 2 minggu luka sudah tertutup dan kering.

 

3#Testinomi Ketiga

Isi Tumbuh Cantik Selepas Pembedahan

Beliau amalkan 2 botol Vivix selama 2 minggu, alhamdulillah tisu tumbuh cantik.

 

Dapatkan Segera Vitamin Ini

 

 

View Comments